Marängtårta

Skall på fest i kväll och tänkte ta med mig en tårta, det får bli den här marängtårtan.



3 st äggvitor
2 1 1/2 dl socker
3 dl rice krispes

Vispa vitorna till hårt skum
tillsätt sockret under fortsatt vispning i minst 5 minuter tills marängen är blank.
Vänd ner rice krispes.
Bred ut smeten på bakplåtspapper i en långpanna.
Grädda mitt i ugnen i ca 45 min i 150 grader.

Låt marängen svalna och dela i två delar ( jag brukar göra 2 så det blir en stor tårta)

Fyllning
4 st äggulor
1 dl socker
1 dl vispgrädde
125 gr smör

Vispa ihop gulor, socker och gräddei en kastrull som sakta får sjuda på svag värme tills krämen blir tjock, rör hela tiden.
Tag kastrullen från plattan och rör i smöret.
Bred på när den svalnat.

Om du gör två bottnar behövs det dubbel sats fyllning.

Konserverade mandariner och vispad grädde mellan.

Garnera med smält blockchoklad som du ringlar över med en gaffel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0