Lakritskola

Har bakat godis efter gamla väl prövade recept. Men ett nytt blev det. 

Lakritskola



Det här behöver du:

1 1/2 dl turkisk peppar karameller
3 dl muscovadosocker
3 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
50 gr smör


Lägg karamellerna i en påse och hamra dem till ett pulver med kavel eller hammare. Spara lite att strö över. 

Koka ihop smör, socker, grädde och sirap. Låt koka ihop och upp till 120 gr eller tills kolan klarar kulprovet. Ta bort grytan från värmen och ta i lakritspulvret. Rör tills allt smält samman. Häll alltsammans i en bakplåtsklädd form. Strö över resten av pulvret. Låt kolan svalna innan du skär upp den i lagom stora bitar. 




Kommentarer
Postat av: Åsa Barkenfelt

Det lät mycket gott, det receptet ska jag prova! önskar dig en God Jul.

Svar: Ja det tycker jag. Gott och enkelt. God Jul på dig Åsa.
Eva Larsson

2014-12-19 @ 15:43:00
Postat av: Anonym

Den ska jag testa
God jul Eva önskar Maud

Svar: Ja det tycker jag du skall göra. Detsamma till dig.
Eva Larsson

2014-12-21 @ 09:52:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0