Chokladkaka med nötknäck

Såg på Halv åtta hos mig när de hade den här kakan.
Tyckte den såg god ut så jag bakade den och tro mig den var väldans god.
 
 
Här är receptet
kopierat rätt av från Recept.nu
 

Ingredienser

 

100g smör eller margarin

3dl strösocker

1.5dl vetemjöl

4msk kakao

1.5tsk vaniljsocker

1krm salt

2st ägg

200g blandade hackade nötter

Knäckglasyr

1dl strösocker

1dl ljus sirap

1dl vispgrädde

2tsk vaniljsocker

1tsk smör el margarin

Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader

 

Smörj och mjöla en rund bakform som mäter ca 24 cm i diameter

 

Hacka nötterna grovt. Smält sedan matfettet till kakan

 

Blanda samman alla de torra ingredienserna i en bunke och tillsättsedan det smälta matfettet och äggen och rör smeten slät

 

Bred ut smeten jämt och strö över nötterna. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 30 min, då ca 5 min återstår blanda samman socker sirap och vispgrädde till knäckglasyren i en kastrull

 

Värm upp blandningen och låt massan koka kraftigt tills den tjocknar något i 3-4 min.

 

Tag kastrullen från värmen och tillsätt vaniljsocker och matfett rör om till slät konsistens

 

Ta ut kakan ur ugnen och ringla över den varma glasyren, ställ åter in kakan mitt i ugnen denna gång och grädda ytterligare 7 min eller tills glasyren börjar bubbla.

 

Servera med grädde och mixade jordgubbar.

 

 

 

 

 

                          

 

  

 

 


Kommentarer
Postat av: Åsa

Ja, den kakan var verkligen fantastiskt god, det kan jag intyga!

2012-10-07 @ 19:03:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0