vinsten

 
Nu skall jag berätta om mitt ärende till Stockholm. Även om det var trevligt att gå omkring och fotografera i våran huvudstad så var det inte själva ärendet. Jag var med i en tävlig som booked  hade på fb. Man skulle lägga upp ett foto på något som man hade syltat eller saftat. Och jag hade den stora turen att vinna tillsammans med två andra. Nu hade en tjej den stora oturen att bli sjuk. Men Anni och jag möttes vid Hötorget där även Camilla från booked mötte upp.
 
Och sedan kom själva vinsten.
 
Vi hade vunnit något så fint som en em tillsammans med kocken Tareq Taylor.
 
 
Vi började med att handla i Hötorgshallen. Torkad fruk, gröna tomater, pumpa, citroner mm.
 
Sedan åkte vi till Forma books som är ett bokförlag som består av fyra bokförlag Ica Bokförlag (fackböcker), B. Wahlströms Bokförlag (barn- och ungdomsböcker), Damm Förlag (skönlitteratur), Ponto Pocket (pocketböcker). I Forma Books ingår också boklubbarna Livsenergi & Vitalis och Skaparglädje.
 
Jag tyckte det var kul att få ser hur det såg ut där, men det var ju inte riktigt därför som vi hade åkt dit. Utan vi skulle tillaga alla läckerheter vi hade handlat.
 
Vi började med att göra senap, och fröna hade Sophie och Nina på Forma books lagt i blöt på söndagen bara för våran skull.
 
 
De ljusa fröna skulle mixas och det gick i en rasande fart. Sedan var det dags för smaksättning.
 
Tareq gjorde en med whisky, mörkt muscovadosocker, clementin, ingefära och citronskal.
 
 
Anni valde Ouzo och lakritspulver
 
 
Och jag tog riven ingefära och flytande honung.
 
 
Sedan var det dags för pumpachatney.
 
Det var stora bitar av pumpa
 
 
 
Anni fräste lök och vitlök tillsammans med kryddor, det fälldes även en och annan tår.
 
 
När löken var fräst blandades allt med pumpabitarna vinäger, mera kryddor muskovadosocker och de torkade bären som var tranbär mullbär och physalis.
 
Så här blev det när det var klart.
 
 
Och till sist blev det stekta gröna tomater.
 
 
Just det ja vi tog ju hand om pumpafröna och rostade dem också.
 
Innan de rostas kan man lägga dem i rejält salt vatten in en timme eller mera och sedan rostas i 150 grader.
 
 
 
 
 
Det var nog allt tror jag.
 
Vi fick även böcker av bokförlaget som fick fin signering.
 
 
Efter det skildes våra vägar, men minnena kommer leva kvar länge.
 
Ett stort tack till alla inblandande för att jag fick vara med om detta roliga.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anki

Låter som en toppenhelg helt i Evas stil <3

2012-11-21 @ 19:11:47
Postat av: Anni

Visst var det en helt fantastisk dag!?
Njut ordentligt av alla godbitar nu, jag funderar fortfarande över när jag ska använda min lakritssenap ;-)

2012-11-21 @ 21:22:30
URL: http://dubbelhakorna.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0