Jordgubbssylt

 
Tycker att man får en somrig känsla när man kokar jordgubbssylt.
 
Och nu har jag fått lära mig bästa tricket också.
 
Man skall rensa, skölja och dela jordgubbarna sedan lägger man dem i en bunke och häller över sockret och låter stå över natten.
 
 
Sylt
 
1 kg jordgubbar
 
800 g strösocker
 
1 krm natriumbensoat
 
saften av en citron
 
Koka jordgubbarna och sockret som stått över natten  tillsammans med citronsaften i ca 10 min.
 
Rör ut natriumbensoaten med lite varm sylt tillsätt det sedan i resten av sylten.
 
Låt allt koka upp igen.
 
Häll upp på steriliserade och varma burkar.
 
Förvaras mörkt och svalt.
 
Jag återanvänder glasburkar, och om man tycker det är roligt kan man ju piffa till burken lite.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0