Malins kokoskaka

Här kommer mitt bidrag till månadens sötsak för bloggen http://sotasaker.com/

Detta är en kaka som jag bakade mycket på 80-talet, i min receptbok heter den
Malins kokoskaka.

Det var för några veckor sedan som en kompis frågade efter receptet på en kaka
som hon beskrev som denna men nu heter den visst Fantomenkaka.

Jag har varit sugen på den sedan dess och i dag fick jag tid att baka. Håll tillgodo
med bilder och recept om det är nytt för er.



4 st ägg
6 dl strösocker
150 gr rumsvarmt smör
6 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
3 dl vetemjöl

Vispa ägg och socker, vispa sedan ner smör.
Sikta i kakao vanilj och salt.
Sist mjöl.

Bred ut smeten i en klädd låmgpanna (inte ända ut i kanterna).

Glasyr
200 gr kokosflingor
2 dl strösocker
1 dl sirap
1 1/2 dl vispgrädde
75 gr smör

Blanda allt till glasyren och sjud på svag värme ca 5 min.

Bred på glasyren och grädda tills kakan blir ljusbrun.

200 grader ca 15 min.




Kommentarer
Postat av: josse

Åh denna kaka är så underbart go!

2011-03-08 @ 19:35:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0